Oorlogsgraven WO I en WO II

Started by George J. Homs on Friday, June 29, 2012
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing all 28 posts
6/29/2012 at 9:59 AM

Hallo allen,
I had nooit gedacht dat dit kon, maar ik zocht vandaag even op de web site van de Commonwealth War Grave Commission en vond dat je er alle names (en gegevens) van alle begraven soldaten kunt downloaden in spreadsheet formaat.
Het gaat om in totaal 1,7 miljoen gesneuvelden.
Daarvan 205.000 in België, 19,000 in Nederland (de discrepantie ligt vermoedelijk in WW I).
Ik heb het gevoel het mooi zou zijn om hierrond iets te doen. Een gelegenheid om die gesneuvelden extra in het daglicht te stellen. Misschien met wat projecten rond de gemeenten waar die oorlogsgraven liggen. Misschien een serie 'war graves XYZ', waar XYZ dan staat voor de naam van de gemeente? Misschien een centraal project waar we mensen actief helpen om via bovengenoemde web site familie te identificeren, en dan zorgen dat ze mooi in het betreffende project belanden?
Het lijkt me iets waar zowat alle Commonwealth gebruikers op Geni wel mee te maken hebben - iedereen heeft ergens wel een familielid verloren.
Wie heeft ideeën, en wie doet mee?

Private
6/29/2012 at 10:18 AM

WOW George. Dankie.

6/29/2012 at 10:23 AM

Effen vergeten de link te geven... http://www.cwgc.org

Private User
6/29/2012 at 10:53 AM

een beginnetje probeerde ik wel, maar ja, het zijn er wel ERG veel, niet?

* http://www.geni.com/projects/Memorials-Monuments-%E2%80%A7-the-Neth...
Wie voelt zich aangesproken en wil zitting nemen in het TEAM van dit project? Dan kijken we gewoon hoe we dit verder in een vat kunnen gieten, zonder dat dat overloopt.... Goed idee, Sjors, per begraafplaats of monument werken is veel overzichtelijker dan maar 'even' een TITANIC-klus van 19.000 zielen te grave dragen.... Maar ik ben van de partij, want mijn hoofdpijnen heb ik nu met paracetamol 'under control'. groetUnu-jMu. Elk dag een hape is een taart met je verjaardag, ok?

Private User
6/29/2012 at 10:54 AM

trouwens, wanneer ben je jarig? Want als dat morgen is, ben ik niet jarig voorlopig...

6/29/2012 at 11:42 AM

M'n volgend verjaardag is pas binnen vijf jaar, dus ik heb effen de tijd :-)
Yeps, het gaat om een massa mensen, allemaal omgekomen voor de goed zaak. Laten we hopen dat hun familie er wat aan kan doen, op Geni. Ik denk dat we vooral moeten 'omkaderen'. Zorgen dat mensen een zicht krijgen op die plekjes waar hun voorvader of aanverwante is. Ik denk trouwen sdat we daarvoor ook de betrokken gemeenten kunnen meekrijgen. Die krijgen jaarlijks mensen op bezoek om even het graf te bezoeken. Via Geni kunnen we allemaal veel actiever maken.
Ik denk dat het een goed idee is. Bovendien met respect voor wat er destijd is gebeurd.

Private
6/29/2012 at 11:57 AM

Als je het voor mijn verjaardag af wilt hebben is enig haast wel geboden..........
:-)

Private
6/29/2012 at 12:00 PM

En George als je volgend verjaardag pas binnen 5 jaar is blijf je wel lang een vijftiger.....

Private User
6/29/2012 at 12:28 PM

EN MORGEN, de verjaardag van Wijlen Prins Bernard, is het in Wageningen aan de voet van de GREB weer een drukte van belang....
In Wageningen zelf, waar destijds de overdracht werd getekend, naast de Aula van de WUR in Hotel de WERELD kun je dan de straat niet oversteken vanwege de jeepjes met baretten en ouwe sokjes met stokjes die nog steeds de reis durven te maken.... bijzonder toch, dat wij voor hen nog mogen werken, niet?

Private User
6/29/2012 at 12:31 PM

sorry, hij viert vandaag zijn 101-ste verjaardag, maar wel in Heaven... toch?

* Prince Bernhard of Lippe-Biesterfeld

Misschien een mooi profiel om dit project mee te starten, wat vinden jullie?

6/29/2012 at 9:20 PM

Ahum, ik heb het dus wél over zij die tijdens de oorlog sneuvelden - en dus specifiek de mensen die van elders kwamen en in de Lage Landen hun leven gaven. Gelukkig waren er nog veel meer die overleefden, maar da's dan weer iets voor een ander project, denk ik.

Private
6/30/2012 at 12:48 AM

Grijns grijns grijns. Wist ik wel George! We raakten ff afgedwaald... Maar ik ben in voor een project... moet er alleen nog over nadenken hoe en afstemmen...... Kom er op terug dit weekend. Enne.. ook je handen laten wapperen he! ;-P

6/30/2012 at 1:23 AM

Is er niet een dergelijke verzameling bij het geheugen van Nederland? Het eregraf van mijn vader is in Thailand; volgens mij is dat daar geheel geinventariseerd. Hebben Amerikanen en Britten niet zelf al een inventaris van eregraven op vreemd grondgebied? Ik woonde in de 50er jaren in Wageningen en herinner me de airborne-wandelmarsen en zingen voor de koningin. Dat de meneer in soldatenpak, enkele stappen achter haar, de prins was, heb ik nooit begrepen. De optocht van geallieerden vonden we wel interessant. Maar dat de rijkstraatweg omgedoopt werd naar een buitenlandse generaal, nee, dat was nou weer teveel eer :-)

6/30/2012 at 11:32 AM

Dank je, Femia H. Jantzen.
Femia, die inventaris van de Britten bestaat, dus. Het zou trouwens mooi zijn om iets te doen rond onze voorvaderen die in Azië hun leven lieten.
Ik vrees dat we weinig Geni gebruikers in Azië hebben (maar het zou mooi zijn moesten we met mensen daar een band kunnen leggen.
Mijn idee was om met dit idee een nauwere band te leggen tussen het grote aantal Engelstalige Geni-gebruikers en onze Lage Landen.
Vaak worden onze eigen helden vergeten, maar daar kunnen we vast wat anders rond doen! :-)

6/30/2012 at 12:11 PM

OK. My question: what is the something you had in mind to do about the soldiers and how would you bring all the info together.

Something else: On my minilaptop Geni tree starts dancing all over the screen. I started with myself and my s=children. Now my husband is my wife or sib and my children are only his ;-)

7/1/2012 at 12:49 AM

In België lostaat reeds jaaaaaaren en project rond "de grote oorlog" (=WO I). In Ieper is nog dagelijks een last post en nu reeds staan tal van manifestaties op het getouw voor de herdenkingen van 2014: 100 jaar WO I. Dus misschien toch best even ook daat informeren: Flanders Fields, Ieper ...

Private User
7/1/2012 at 2:42 AM

Bedankt Jos A.M.M. DE JONGHE want dat is zeer de moeite waard. Ik weet toevallig dat auteur -Wie-ook-weer-m'n-61-jarige-BRAINS-are-working-slow-but-I-type-rather-fast... -dit jaar de Schrijver van ons BOEKEN-week-geschenk- veel poezie en proza heeft gewijd aan de loopgraven-graven van al die soldaatjes die niet meer naar huis konden keren, omdat ze aan de Spaansche Griep bezweken en dus koortachtig alle aandacht van hun collega-hospicken opzogen die vervolgens weer zonder pet, baret of helm --wat een gezweet als je bloed van je vriend moet stelpen en ook aan de and're kant moet helpen sjouwen met vieze lijken-- schietschijf bleken voor de vijand aan de andere kant van de duinen. Wie was die vijand toch? Belgen, Luxembourgers, Fransen, Duitsers, Skandinavians, echt het zal me worst wezen, als je Pa in het Hospitaal ligt wil je alleen maar dat-ie weer naar je lacht, zoals daarnet Andre KUIPERS die veilig is teruggekeerd van zijn ISS-ruimtereis.

houdoe, woar, ik ga koffie leuten met mijn lief, het is hier zondagsrust... gelukkig. groeten van jeannette from holland, europe too.

Private
7/1/2012 at 9:51 PM

@ George J. Homs:
Many European countries had trading posts or colonies in Asia.
Many European countries fought wars in Asia.
There are many wargraves in Asia especially for Europeans.
It's NOT the question whether "Asians" USE Geni or not,
question IS: there are many Geni users who have relatives burried on cemetries (oorlogsgraven) in Asia.
For example: many Dutch soldiers lie on Indonesian "oorlogsgraven", many of their descendants live in The Netherlands.
But hey, you must have a start somewhere, so the info you gave about http://www.cwgc.org is a nice one already.

By the way, @ ALL:

Did you know about this site:
http://www.gahetna.nl/collectie/index/nt00425

Registration cards of WWII POW's in Japanese camps.

And this one is also an extensive source of information:

http://www.oorlogsbronnen.nl/

7/2/2012 at 1:16 AM

The Indo Project is collecting evidence of the WWII POW experience for the Center for Research Allied POWS Under the Japanese  The goal is to collect and submit the scanned documents as a group, rather than individual records, and categorized under Dutch East Indies POWS.  It will also be in the archives of The Indo Project and stored in a master digital file for future use.

The online collection will be under the category of Dutch East Indies POWs in order to distinguish it apart  from other better known regions such as the Phillipines and Singapore.  Official records such as soldier ID cards, prisoner cards, Red Cross registration and photos are highly preferred

7/12/2012 at 4:28 AM

Ter info... Ik had the Commonwealth War Graves Commission aangeschreven om hen te vragen of ze wat wisten over de 'adoptie' van oorlogsgraven door Nederlanders, vlak na de oorlog (ik wist dat mijn familie een graf had geadopteerd. Hier het antwoord...

"Information from the Dutch War Graves Foundation confirmed that the adoption of an Allied war grave was very popular immediately after WWII. A special organisation called "Het Oorlogsgraven Comité" (War Graves Committee) kept a record of who adopted which grave. This organisation no longer exists however their records were forwarded to the Liberation Museum in Groesbeek. The details are as follows :
Nationaal Bevijdingsmuseum 1944-1945
Wylerbaan 4, 6561 KR Groesbeek
PO Box 144, 6560 AC Groesbeek
Telephone +31 (0)24 3974404
Fax +31 (0)24 397694
E-mail info@bevrijdingsmuseum.nl
Website www.bevrijdingsmuseum.nl
You may wish to contact the above organisation for any information they may be able to provide.

Ik schrijf hen in elk geval aan om te weten of er een digitaal bestand is waar die adopties terug te vinden zijn.

Private User
7/12/2012 at 4:59 AM

Enkele van de genoemde URL's warem l of zijn inmiddels ook gekoppeld aan het project:

http://www.geni.com/projects/Japanse-burgerkampen-in-voormalig-Nede...

Medewerking om die projecten verder te ontwikkelen wordt zeer op prijs gesteld, ik heb al eens de voldoening mogen meemaken iemand aan de plaats van begraven van een dierbaar familielid te helpen via geni. De emoties die dat hebben opgelverd maakten voor mij het zoeken tot een eer.

Private User
7/12/2012 at 5:03 AM

en de naam van de auteur die veel kommer en kwel in de Belgische oorlogsgraven tijdens WWI in proza & poezie heeft vastgelegd is:

TOM LANOYE - http://www.lanoye.be/

George,
My oupa is ter see oorlede tydens WWII agv 'n torpedo aanval van 'n duitse duikboot. My oupa was Nederlands. Sy graf is dus ter see. Verder is daar 'n monument ter herdenking van Nederlanders wat in Suid-Afrika woonagtig was en in diens van Nederland tydens WWII oorlede is.
Vriendelijke groete,
Y. DROST

Private User
7/14/2012 at 5:14 AM

Geachte mijnheer of mevrouw Y. DROST, a1b2c2,

Is uw Opa wellicht Schout bij nacht geweest of anderszins bemanningslid van een van de vele schepen die tijdens WWII vergingen? Wanneer u een verwijzing naar het profiel van uw grootvader wil geven en een internet-verwijzing naar het monument dat u noemt, kunt U wellicht mede ter zijner nagedachtenis een mooi project maken of kunt u hem koppelen aan:

* http://www.geni.com/projects/Memorials-Monuments-%E2%80%A7-the-Neth...

Misschien is het ook de moeite waard in het kader van de projecten rondom:
* http://www.geni.com/projects/De-laatste-rustplaats/6016
ook die met een Zeemansgraf te documenteren. Ik denk dat we daar veel geni-gebruikers een dienst mee kunnen bewijzen. In elk geval zijn er ook in onze families die zonder vaste begraafplaats zijn gebleven...
En tot slot zijn er wellicht aanknopingspunten te vinden via:
* http://www.geni.com/projects/Scheepvaart-maatschappijen-%E2%80%A7-N...

In elk geval wil ik U aanbieden u daarbij behulpzaam te zijn, mocht u dat op prijs stellen.
met vriendelijke groet, Jeannette

Geachte Jeanette,
Ek is mevrou Y. DROST. Hier is mijn Opa se profiellink op Geni :-
Korporaal Hendrik Roelof DROST, SV/PROG.
U voorstelle is heel welkom.
Met vriendelijke groet,
Y. DROST

Private User
7/14/2012 at 7:47 AM

geachte mevrouw Drost, ik heb nu gezien dat u heel veel profielen van personen die al langer geleden zijn overleden PRIVE hebt staan en niet PUBLIEK. Dan is het voor andere geni-gebruikers moeilijk om u te helpen in Nederland meer voorzaten te vinden, dus ik geef u het advies elk profiel van een overledene die al een generatie eerder is dan uzelf een PUBLIEK profiel te geven, dan hebt u ook veel meer aan samenwerkingen. met groet, jeannette.
ps. ik heb al wel een ouderpaar aan een grootmoeder van u kunnen toevoegen Workum in Friesland. Meer kan ik pas voor u betekenen als ik meer van uw stamboom kan zien en/of u ook aan de BIG tree bent verbonden. Dat heb ik nog niet kunnen nagaan.

7/15/2012 at 3:38 AM

Ter info: op de website van In Flanders Fields vind je een zoekmachine met alle Belgische gesneuvelden. Ook soldaten van andere landen vind je daar in het 'dodenregister'.

http://www.inflandersfields.be/NL/nl/woi-in-vlaanderen/dodenregiste...

Overlevenden verschenen in het Guldenboek -> heb ik op pdf als iemand een Belgische overlevende zoekt, geef me dan een seintje.

En op onderstaande link vind je een namenregister van Belgische soldaten die begraven zijn op de militaire begraafplaatsen in Belgie, zowel 14-18 als 40-45

http://www.bel-memorial.org/all_names/a.php

Private User
7/15/2012 at 4:10 AM

Wouter De Boeck

beste Wouter, zou je die URL-verwijzingen ook willen toevoegen aan diverse project-pagina's of aan een Neder/ands e/o Belgische Bronnen-pagina, dan verdwijnt het niet in de lange discussie-'draden'. alvast veel dank, jMu.

Showing all 28 posts

Create a free account or login to participate in this discussion