Gunhild Sevaldsdatter - Gunhild Sevaldsdatters foreldre.

Started by Stein Stendahl on Friday, February 1, 2019
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 5 posts

I vår families gamle nedtegnelser (Falchslekta) er Gunhilds foreldre nevnt å være Sevald Amundssøn Holck Smør og Margrethe Schønning.
De hadde i tillegg til Gunhild også barna Hans Sigurd Sevaldssøn Holck og Magdalena Sævaldsdatter (gift Archtander?).
Jeg har ikke greid å få foreldrene verifisert fra flere kilder og lurer på om andre har funnet noe som bygger under dette.
Stein Stendahl.

Navnene "Holck" og "Smør" hører ikke til disse folkene, men de folkene du nevner har absolutt levd. Du finner dem her: Sigvardt Amundsen Holck og Margrethe Hansdatter Holck

De ligger noen kilder i "about me", blant annet en henvisning til "Geistligheten for Nord og Midt-Norge" av S.T. Dahl hvor det er nevnt at Sigurd Amundsen i Verdal kun hadde barna Hans og Magdalena. Så vidt jeg kan se var Gunhild Sevaldsdatter søskenbarn med borger Sevald Olssøn i Trondheim, men bortsett fra det vet man ingenting om hennes opphav.

Andre kilder som er nevnt i profilen er disse:

Svein Tore Dahl: Embetsmenn i Midt-Norge i tiden 1536-1660 (Trondheim 1999), s. 25 "Hun blir av enkelte omtalt som datter av Hr. Sigurd Amundsen i Verdal, men dette er ikke riktig da hennes navn alltid skrives Sevoldsdtr. Hun var søskendebarn med Sevold Olsen som bar borger i Trondheim i 1588. De eide begge parter i gården Snertingen i Inderøy."

Arnt O. Åsvang "Uten å ha konkrete holdepunkter har tidligere slektsforskere sagt at hun var datter av sogneprest i Værdalen, Sigurd Amundsen og hustru Margarethe."

Takk for svar! Jeg har vært i tvil om dette var riktig. Fint at andre har funnet noe.
Når det gjelder Holck - Smør så var det tilføyd etter Sigvarts navn i klammer og understreket i de gamle nedtegnelsene våre. Jeg antok derfor at dette henviser til eldre avstamming på en av foreldrenes side. Dersom du mener at det ikke er tilfelle bør jeg ikke bruke dette i slektsboka som jeg holder på med.

Hvilke kilder er blitt brukt som viser at hun het Gunhild Sevaldsdatter?

Beklager et noen hadde gitt henne ektefellens navn. Av prinsipp pleier jeg ikke låse profiler, men hvis det skjer igjen vil det bli gjort.

Showing all 5 posts

Create a free account or login to participate in this discussion