Jeg kan utdype: De eneste anerkjente etterkommere av Tornberg/Tanberg-ætta på Ringerike er linjen som går gjennom fru Kristinia Nikolasdatter (n. 1379-1400) og dermed den svensk-norsk ætta Hjerne (Hjärne) på 1300- og 1400-tallet. Om man ikke har en tilknytning til ætta Hjerne, så kan man i tråd med forskningssatus i 2012 _ikke_ hevde at Tornberg-ætta i det hele tatt.
Inntil Jo Rune Ugulen publiserte sin artikkel om lendmannsætta fre Mel (NST 2004), så eksisterte det et villniss av spekulasoner i det slektshistoriske miljøet, da rundt hvordan man kunne få koblet seg på denne ætta. Med kullsviertro på at Rane-navnet skulle være det (eneste) forløsende, så har det i en mindre årrekke eksistert en ren gjetning om at en dels jordeiende ætt fra Søum i Komnes sogn i Ytre Sandsvær (rett syd for Kongsberg) skulle ha en forbindelse til den danskættede Rane Jonsson som ble gift med en datter av Kristin Alvsdotter, datter av jarlen Alv Erlingsson.
Denne gjetning er kun basert på navnlikheter (fornavnet) og er altså ikke understøttet av noen anvendbare kilder i det hele tatt. Ergo ryker gjetning ved kritisk prøving og hele forbindelse bortfaller følgelig som en logisk konsekvens av at den verken kan bevise eller sannsynliggjøres. Etter at Ugulen publiserte sin artikkel i 2004 er det dermed rett ut forkastelig å hevde at forbindelse fortsatt eksisterer.
Kommer man først tilbake til Søum-ætta, hvilket i seg selv skulel være en bragd, da det foreløpig heller ikke eksisterer noen som helst anerkjent forbindelse dit (mangler ett eller flere ledd på å vise den avgjørende forbindelsen til det viktige arveskifte på Simenstad i Sande 1466), så må man i så fall stoppe ved de eldste leddene på 1300-tallet. Odd Arne Helleberg har i Gjallarhorn drøftet en del rundt ætteforholdene på Søum og mulig veier dit, men han har ennå til gode å skaffe ugjendrivelig bevis for at de forslagene han har presentert skal holde mål ved en kildekritisk prøving.
Jeg vil gjerne ha andre på banen i denne diskusjonen, slik at disse forbindelsene kan diskuteres. På denne måten kan vi kanskje få et bedre fokus på hvordan middelalderættene skal og må behandles for å komme fram til vettuge og troverdige resultat.
Mvh Are
Da innlegget ovenfor ble postet før nødvendig egenkorrektur, er det blitt noen tastfeil og flere brister i noen av setningene. Jeg poster derfor innlegget på nytt slik det egentlig skulle være. For ordens skyld skal overskriften være ”feilkob_l_inger” og ikke det feilaktige ”feilkobinger”
KORRIGERT INNLEGG:
Jeg kan utdype: De eneste anerkjente etterkommere av Tornberg/Tanberg-ætta på Ringerike finnes gjennom linjen som går gjennom fru Kristinia Nikolasdatter (n. 1379-1400) og dermed den svensk-norsk ætta Hjerne (Hjärne) på 1300- og 1400-tallet. Om man ikke har en tilknytning til ætta Hjerne, så kan man _ikke_ (i tråd med forskningssatus i 2012) hevde at det skal være en forbindelse til Tornberg-ætta i det hele tatt.
Inntil Jo Rune Ugulen publiserte sin artikkel om lendmannsætta fra Mel (NST 2004), så eksisterte det et villniss av spekulasjoner i det slektshistoriske miljøet, da rundt hvordan man kunne få koblet seg på denne ætta. Med kullsviertro på at Rane-navnet skulle være det (eneste) forløsende, så har det i en mindre årrekke eksistert en ren gjetning om at en dels jordeiende ætt fra Søum i Komnes sogn i Ytre Sandsvær (rett syd for Kongsberg) skulle ha en forbindelse til den danskættede kongemorderen Rane Jonsson som ble gift med Kristin Alvsdotter, datter av jarlen Alv Erlingsson. (Hun er i folkevisene kalt Kristina Spendelsko, men hun er ikke kjent i samtidig brevmateriale.)
Denne gjetning er kun basert på navnlikheter (fornavnet) og er altså ikke understøttet av noen anvendbare kilder i det hele tatt. Ergo ryker gjetningen ved kritisk prøving og hele forbindelsen bortfaller følgelig som en logisk konsekvens av at den verken kan bevises eller sannsynliggjøres. Etter at Ugulen publiserte sin artikkel i 2004 er det dermed rett ut forkastelig å hevde at forbindelsen fortsatt eksisterer.
Kommer man først tilbake til Søum-ætta, hvilket i seg selv skulle være en bragd, da det foreløpig heller ikke eksisterer noen som helst anerkjent forbindelse dit (mangler ett eller flere ledd på å vise den avgjørende forbindelsen til det viktige arveskifte på Simenstad i Sande 1466), så må man i så fall stoppe ved de eldste leddene på 1300-tallet. Odd Arne Helleberg har i Gjallarhorn drøftet en del rundt ætteforholdene på Søum og mulige veier dit, men han har ennå til gode å skaffe ugjendrivelig bevis for at de forslagene han har presentert skal holde mål ved en kildekritisk prøving.
Uansett: Jeg vil gjerne ha andre på banen i denne diskusjonen, slik at disse forbindelsene kan diskuteres. På denne måten kan vi kanskje få et bedre fokus på hvordan middelalderættene skal og må behandles for å komme fram til vettuge og troverdige resultat.
Mvh Are
Hei Are.
Jeg kan for lite om denne slekten til å påta meg å rette opplysninger. Anne M Berge som er kuratoren på denne profilen har ikke så forferdelig lyst til å arbeide med de middelalderske personene lenger. Har du noen forslag til hvordan vi skal gå videre med å få opplysningene i henhold til dagens forskningsstatus?
Bare kort innspill: jeg kan ingenting om denne linjen, men korrigerte et par feilog brøt noen koblinger for et par år siden da jeg leste Alv Erlingsson-boken. Jeg jobber IKKE med middelalderhistorie.
Vi er veldig takknemlige om noen korrigerer feil og bryter feilkoblinger, som det florerer av her inne, dessverre - siden hvemsomhelst kan legge inn hvasomhelst og mulighetene for å forhindre dette er svært begrenset ...