Hej
I senaste numret av Forskning och Framsteg nummer 7 2014 sidan 62 recencerar Henrik Höjer docenten och idé- och lärdomshistorikern vid Lunds Universitet Håkan Håkansson bok om Johan Bure. Boken är en biografi över Johan Bure och även en samtidsskildring över stormaktstiden då Johan Bure levde. Boken är nästan på 600 sidor och heter Vid tidens ände och har utkommit på bokförlaget Makadam. Huruvida Håkansson tar upp Johan Bures släkttavla vet jag inte. Men förmodligen ger han en bild av Johan Bure som kanske inte är känd för många. Trots att Bure ansågs som en mystiker och fantast även av sin samtid har han bidragit mycket till vår run- och fornforskning
Intressant! Här finns webblänken:
http://fof.se/tidning/2014/7/artikel/infor-tidens-snara-slut
Nyskriven litteratur (såväl Bure-DVD:n som Wikipedia och Håkansson) kallar Johan Bure för Johan Bure. Inte Johannes Bure(a)us. Förr skrevv många släktforskare de latiniserade namnen, kanske för att det skulle låta finare än det var. Kan vi ändra hans namn här på geni också så att det blir "huvudnamnet", möjligen med johannes bureaus inom parentes?
Sten Lindroth (1914-1980) som var professor vid Uppsala Universitet skrev ett mästerverk kallat Svensk Lärdomshistoria 1975. I band 2 sidorna 495-496 skriver han: " Såvitt känt fanns i den tidiga stormaktstidens Sverige bara en enda övertygad copernikan och han levde betecknande nog utanför universitetsmurarna. Det var Johannes Bureus, mystikern som redan kring år 1600 tycks ha vunnits för den astronomiska revolutionen och i ett arbete från sin ålderdom på 1640-talet framlade sin egen bild av världsalltets byggnad, där jorden som en planet bland andra planeter kretsar kring solen".
En annan fråga som upptar mig är om någon känner till någon som är ättlig i rakt nedstigande led på mödernet (MtDNA) eller fädernet (Y-DNA) till Johan Bure. Jag har själv testat mig på FamilytreeDNA på både Y-DNA, Ft_DNA och autosomalt DNA. Är alltså intresserad av gentisk genealogi.
Frågor om Bure-DNA diskuteras nog bäst i anbytarforum. http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/399366.html?1386706065 .
Din uppgift från Lindroth skulle passa utmärkt i Wikipediaartikeln http://sv.wikipedia.org/wiki/Johannes_Bureus .
Jag har skummat lite i Bures text "Om Bura Namn och Ätt", och Urban Sikeborgs text "Baggars söner och halvgudar - Bureätten genom årtusendena", som båda finns på Bure-DVD:n. Där finns en massa teorier om att asagudarna kan ha varit verkliga stormän och deras kopplingar till gudar i flera olika europeiska kulturer, och där finns en rad teorier om vad namnet Bure kommer av, men jag hittar inte att asaguden Bure nämns. Märkligt om han inte kommer in på det spåret.
Johan Bure var inte den förste att bära släktnamnet Bure utan tog det från personer som bevisligen kallade sig det och kom från byn Bure, men han trodde att personer som flyttat dit hade kallat sig Bure. JOhan Bure räknar upp en lång rad personer, folkgrupper och orter med Bure-liknande namn i Norden och Europa, allt sedan sedan romarriket och arabvärlden.
I Bonniers lexikon band 2 sidan 1095 tryckt 1965: Där står det att Bute var var asarnas stamfader.
I Snorres Edda utgiven av Forums förlag. Tryckt 1978 i Uddevalla. Översättning och inledning av Björn Collinder sidan 36: " Har säger: Hon slickade de rimfrosthöljda stenarna, som voro salta, och första dagen hon slickade stenarna kom ur stenen mot kvällen en mans hår, och nästa dag en mans huvud; tredje dagen var mannen framme hel och hållen. Han hette Bure; han var fager att se på, stor och stark. Han avlade en son som hette Bor. Han äktade en kvinna som hette Bestla, dotter till jätten Böltorn och de fingo tre söner; en hette Odin, den andre Vile och hans bröder äro de som styra himmel och jord; vår tanke osb...."
Detta visar att även i Snorres Edda finns den mytologiska Bure.
"Nyskriven litteratur (såväl Bure-DVD:n som Wikipedia och Håkansson) kallar Johan Bure för Johan Bure. Inte Johannes Bure(a)us. Förr skrevv många släktforskare de latiniserade namnen, kanske för att det skulle låta finare än det var. Kan vi ändra hans namn här på geni också så att det blir "huvudnamnet", möjligen med johannes bureaus inom parentes?"
Håller med om att vi generellt bör undvika de helt latiniserade namnformerna. Det finns ju en ruta för "även känd som" dit man kan skriva in latinska och andra namnformer. I finland har man ovanan att fennicera namnen också på urgamla individer med svenska namn. Det försvårar utbytet internationellt på detta träd.
Pontus: Fint. Då byter jag namn!
Roland: Nja, de äldsta mytologiska bureleden har jag sedan länge lagt in {FICT} (dvs fictional) i deras namn här på Geni. I vintras kapades de dessutom bort från Bure-ätten av Bo-Arne Östborg i samband med DNA-resultaten. De finns kvar på geni, men saknar koppling till bevisade Bure-ättlingar, och skrivrättigheterna till de äldsta säkerställda ättlingarna är begränsade så bara någon enstaka kan redigera dem. NU i sommar har jag skummat igenom Bure-DVD:n och markerat ytterligare några nyare men tveksam led med {FICT}, men jag hinner inte gå igenom allt på DVD:n. Någon fler som har dvd:n och vill hjälpa till?
Inte ens Fale (anfader till böderna i Falmark) fick vara med vid kapningen, trots att nya DNA-studier visar att han sannolikt existerade. Bure-dvd:n ger dock inte särskilt starkt stöd för honom, och vi vet väl inte vilka som var hans söner var. Se (No Name) .
Det finns andra släkter, t.ex. sagokungar, som skulle behöva markeras med {FICT} eller kapas från släktträdet. Kan vi hjälpas åt med det?