Facebook groep voor Nederlandstaligen

Started by George J. Homs on Friday, January 16, 2015
Showing all 10 posts
1/16/2015 at 10:53 AM

Hoy allen! Na een zeer korte, bliksemsnelle 'brainstorm' met enkele besloot ik om een Facebook groep te starten met als titel "Genealogie in de Lage Landen". De bedoeling is om iets dynamisch te hebben zoals dat door andere Geni gebruikers als gestart is (bv. in Latijns-Amerika, joodse genealogie, Ierland, etc...).
Hier is de link - en graag volgen! :-) https://www.facebook.com/groups/1551769391727723/
De opzet wordt zeer eenvoudig, en we nemen gewoon een 'vliegende start'.
We gaan trachten om elke dag een "Profiel van de Dag" te hebben, omtrent iemand interessant die op die dag geboren of overleden is de geschiedenis van de Lage Landen. Dat hoeft niet enkel iemand "van hier" te zijn: het kan bv. ook een Franklin Delano Roosevelt zijn die zijn oorsprong heeft "bij ons".
Behalve dat lijkt het ook nuttig om als doorgeefbus te dienen voor nieuwtjes inzake genealogie: nieuws inzake Nationaal Archief, WieWasWie, familiekunde-verenigingen, conferenties etc etc.
Waarom dat niet op dit Geni Portaal doen? Wel, we doen dat natuurlijk al, maar het zou natuurlijk nog beter zijn indien we méér mensen van buiten Geni kunnen aantrekken naar het werk dat we hier collaboratief doen. En, daarnaast is Facebook voor dit soort dingen natuurlijk heel wat dynamischer. Dus, behalve de hoop dat alle deelnemers in dit Portaal ook meedoen op Facebook, is het natuurlijk hopen dat we dat kunnen vermenigvuldigen met met mensen die nog nooit op Geni kwamen kijken.
Alle suggesties méér dan welkom. We kunnen binnen deze discussie trouwens bijspijkeren vooraleer we iets op Facebook bijsturen.
Ik stel voor om zélf gedurende een weekje of twee te 'test-draaien', en nadien kunnen we het verder verruimen.
Hartelijk dank alvast !

Private User
1/16/2015 at 11:15 AM

Toppie !

1/16/2015 at 2:29 PM

George,

Misschien een idee om ook eens op https://www.linkedin.com/groups?home=&gid=114713 te kijken of je daar mensen kunt interesseren voor deze facebook groep (en voor Geni).

Ik vind het wel jammer dat er zoveel verschillende projecten en pagina's zijn dat het onmogelijk is een goed overzicht te krijgen (laat staan dat er een mogelijkheid is om het allemaal te volgen).

Is er een mogelijkheid om binnen Geni of Facebook om bezoekersstatistieken voor een pagina op te vragen?
Ik zou bijvoorbeeld best wel eens wat willen zien over de diverse project pagina's. Dan weet je tenminste waar je de moeite voor doet.

1/16/2015 at 4:29 PM

Terechte vragen, Job - en ik vrees dat ik er geen duidelijke antwoorden op heb :-)
Ik merk zelf wel behoorlijk vaak dat mensen via Google op Geni uitkomen, een account aanmaken, en dan over één specifiek profiel vragen stellen. Sommige zie ik nadien ook op Geni verderbouwen.
Ik zou ergens vermoeden dat het succes van een FB-pagina zich op die manier ook kan uiten: iemand volgt een profiel naar Geni, ontdekt wat je er zoal kan doen, en blijft dan verder doen. Wellicht krijgen we op FB ook makkelijker vragen om hulp of ideeën.
Ik denk dat we het gewoon zullen moeten aanvoelen.
Geni is zélf niet happig om veel statistieken vrij te geven. Maar, ik weet dat ze er wat hebben om te identificeren waar de traffic vandaan komt. Ik was in elk geval van plan om het met Mike Stangel aan te kaarten en mogelijke een kwartaalupdate te hebben over hoe de traffic evolueert.
Ik creërde enkele dagen geleden een profiel voor één van de Charlie Hebdo cartoonisten, en de volgende dag stond die al in Geni's Top 100. Maar, dat was natuurlijk een wereldwijd fenomeen. Het zou mooi zijn om dat allemaal in meer detail te kunnen bekijken.
Al is het al gewoon al maar om wat je zegt: weten of de moeite nuttig is.

1/17/2015 at 3:16 AM

George,

Hoe bekijk je die top 100?
Ik zag wel http://www.geni.com/popular, maar geen top 100 lijst.
En trouwens ook wat foutjes in deze statistieken: http://www.geni.com/statistics (zo te zien wordt voor iedereen waarvan alleen het geboortejaar bekend is aangenomen dat de geboortedatum in januari valt en wordt een geboortedatum voor een bepaalde datum en een sterfdatum na een bepaalde datum gezien als iemand die een paar duizend jaar geleefd heeft)

Wat mij betreft zijn relatieve aantallen voor projecten ook al heel leuk
Voor discussies (met name profiel discussies) zou het leuk zijn om te weten wanneer er voor laatste keer iemand naar gekeken heeft.
Ook voor profielen zou dat wel leuk zijn.

Dat soort statistieken kunnen ze geven zonder iets los te laten over de absolute hoeveelheid verkeer waarvan ik me kan voorstellen dat ze daar liever niet te veel over vertellen.

Private User
1/17/2015 at 3:41 AM

De groep zou eigenlijk Geni-alogie moeten heten lol

1/17/2015 at 8:20 AM

Soms weet je als curator niet altijd wat nou al die curator-privileges zijn :-) Job, kun jij niet zien wie er laatst naar een profiel keek? Ik zie dat dus wel. Indien zo, dan is het maar gek dat dit een 'privilege' moet zijn.
Zelf zou ik dat graag zien voor projecten, dan weet je tenminste of mensen daar met interesse naar kijken. Ik krijg trouwens van buiten Geni méér reacties op profielen en projecten dan van binnen Geni LOL.
Ik zal het echt eens aankaarten wat voor statistieken we loskrijgen. Er zijn nog enkele Geni-geïnspireerde FB pagina's die daar vast ook blij mee zouden zijn.

Private User
1/17/2015 at 8:23 AM

Je kunt bij je instellingen aangeven of anderen mogen zien welke profielen je bezoekt, dus die lijstjes, die ik nog wel aantref, zijn alleen met mensen die aangeven daar geen bezwaar tegen te hebben. Waarschijnlijk zien curatoren alle bezoekers en gewone gebruikers alleen de bezoekers die daar geen bezwaar tegen hebben.

1/17/2015 at 10:12 AM

Ik zie bij Recently Viewed By bij de profielen meestal alleen mezelf staan.
Ik had eigenlijk het idee dat dat alleen om Geni gebruikers gaat.
Ik zou juist ook wel willen weten of een profiel buiten Geni om bekeken is. Het is dan ook wel leuk te weten hoe die bezoekers het betreffende profiel hebben gevonden.
Ik verwijs bijvoorbeeld vanuit mijn eigen stamboom buiten Geni ook naar een aantal Geni profielen. Het zou wel leuk zijn om mijn eigen statistieken te kunnen vergelijken met die van Geni.

Ik heb ook een stamboom op Geneanet die gebaseerd is op Geni data en die ook verwijst naar Geni. Ik krijg daarop veel meer reacties, dan op de gegevens in Geni. Waarschijnlijk omdat het lastig is om een bericht naar een Geni beheerder te sturen (voor zover ik begrijp moet je daar Geni gebruiker voor zijn).

1/18/2015 at 3:47 AM

OK, het is van start op Facebook... https://www.facebook.com/groups/genealogie.lage.landen/.
Eerste Profiel van de Dag... Margaret of Austria, duchess of Parma.
Hoe meer Geni gebruikers in de Lage Landen het volgen, hoe méér hun Facebook-vrienden die Geni niet kennen het ook kunnen zien. De profielen en projecten zijn perfect consulteerbaar zonder aansluiting op Geni.
En, zoals gezegd... ALLE IDEEEN MEER DAN WELKOM ! :-)

Showing all 10 posts

Create a free account or login to participate in this discussion