Varför saboteras profiler genom att noggranna beräkningar utifrån testamenten, dödsfall, födelseuppgifter etc. utifrån närliggande profiler som sammanställts för att därigenom ge en så god uppskattning som det bara går att göra utifrån de uppgifter som finns helt enkelt systematiskt raderas av ett gäng användare?
Födelsedatum kan ställas in utifrån "exakt" "före" "efter" samt "emellan", varav det är endast det som anges som exakt som verkligen är exakt år, resten är cirka uppskattningar och det är oftast mycket bättre att göra en manuell uppskattning än att låta Genis program utföra dessa beräkningar då det i efterhand oftat ser rent utav befängt ut med barn som är födda före sina föräldrar etc.
Maria Hedenström, Adina Nordström, nu får ni antingen förklara ert ständiga profilsabotage eller försvara det ni sysslar med, eftersom det ni gör enligt mig är ett medvetet saboterande av profilerna. Tycker ni att möjligheten att kunna använda sig av dessa beräkningar av såväl preliminära födelsedatum som dödsdatum är fel, då ber jag er att ni vänder er till Geni och motiverar till dem varför de skall ta bort dessa funktioner.
Så här uppskattar Geni Ingrid Anundsdotters födelse,
" uppskattas till mellan 1285 och 1329 "
Men vi vet ju följande, Lars Ulfsson (Ama) var 1318 gift med Ingrid Anundsdotter, som dog något av åren 1346—1348, skall vi bara bortse från det? Att använda 1300 som en cirka uppgift för hennes födelse anser jag stämmer bättre med de fakta som existerar, än att låta det bara vara en blank ruta varpå ett program gör en idiotuppskattning.
Finns det fler användare här på Geni som anser att ju mindre information som anges i profilerna, desto bättre är det, eller är det bara ni två som tycker så?
If anyone none speaking swedish is interested?
Why do sabotage profiles with precise calculations on the basis of wills, death, birth data etc. based on nearby profiles or compiled in order to provide the best indication that is possible based on real available information, why is it simply systematically erased by a group of users?
The dates can be set on the basis of "precise" "before" "after" or "between", of which there are only the specified "exactly" which really is exactly that year, the rest is just circa estimations and it is usually much better to do a manual estimation than to let the Geni inbuilt program perform these calculations because it often can look crazy with children born before their parents, etc.
Maria Hedenström, Adina Nordstrom, either explain your constant profile sabotage or defend what you are doing, because what you are doing according to me is a deliberate sabotaging of the profiles. Do you think that the possibility of using these estimates of both the preliminary date of birth and death is wrong, then I ask that you turn to Geni and motivates them why they should remove these features.
This is the Geni estimation of Ingrid Anundsdaughter's birth,
"Estimated between 1285 and 1329"
But we know the following, Lars Ulfsson (AMA) was in 1318 married with Ingrid Anundsdaughter, who died between the years 1346-1348, should we just ignore it? To use 1300 as an indicative date of her birth, feels more consistent with the facts that exist, than letting it just be a blank box in which a program simulates a foolish estimation.
Are there any more users here on Geni who believes that the less information specified in the profiles, the better it is, or is it just you two who thinks so?
Nej Maria Hederström, det finns en funktion och den är till för att användas i de fall källmaterial ger stöd för detta. Din inställning att helt skippa den funktionen får stå för dig själv, du behöver inte använda den, men om du klarar av att skippa det och har fattat att det bara är en uppskattning, då skall du väl klara av att låta skippa de uppfattningar andra gjort, så länge de inte spikat datumet. Du talar emot dig själv och ser tydligen inte vitsen med dessa beräkningar i just de fall där källmaterial tryter men kan rekombineras för just detta ändamålet.
Ta profilen ovan som du blankade, 1300 var en cirka dateringen och mycket bättre än den som din blanking någonsin kan åstadkomma för dem som vil ha ett bättre grepp om profilen.
Vad ni sysslat med är inget annat än en ren stalkning av främst mig och min bror, ni är ju uppe dygnet runt och kontrollerar exakt vilka profiler vi varit ine på, har ni inte förvaltaskap så gör ni ett syskon och slår ihop dem, därefter raderar ni tillagd information, inte en gång utan ett antal gånger på varje profil som ni lagt till er. Om det finns regler för gott uppförande på Geni, så har ni överträdit dem flera gånger om. Varför?
Som jag skrev tidigare, antingen ser man när någon tillför något positivt eller också ser man det inte alls. Att ÄSF saknar uppgifter innebär inte att ÄSF är ett facit, det finns fler källor att titta i, dessutom är inte allt hugget i sten, det kan alltid uppkomma något som tidigare missats.
Ragnhild hade felaktiga förädrar, jag försökte lägga in nya men det gick inte så jag bad om hjälp att sära på dem vilket Bo Arne Östborg faktiskt gjorde, trots att jag inte ändrat något i den profilen var Maria Hederström där direkt och gjorde en del ändringar, att bilden togs bort säger jag inget om för den hade inte jag lagt dit, men det är ett bevis på stalking. Jag skulle lätt kunna klistra in ett femtiotal profilers revisioner just för att visa på det klara sambandet. Nu finns det tyvärr inte någon möjlighet att bli av med sabotörer, tydligen får folk lov att bete sig hur grisigt som helst, men om det gick skulle jag vilja ha henne avstängd för hennes oseriösa inställning i förhållande till denna sajts syfte, sådant beteende skadar Genis anseende, vilket innebär färre användare på sikt.
Ragnhild Ragvaldsdotter, okända anor
"Som jag skrev tidigare, antingen ser man när någon tillför något positivt eller också ser man det inte alls. Att ÄSF saknar uppgifter innebär inte att ÄSF är ett facit, det finns fler källor att titta i, dessutom är inte allt hugget i sten, det kan alltid uppkomma något som tidigare missats"
Är detta en lämplig källa att titta i? (13 juli 1.19 PM)
http://www.artursson.se/engelska/0002/1511.htm
Man får ju faktiskt en överblick, om än att just den länken inte är komplett, men leden förefaller vara mer i sanning överensstämmande nu än tidigare, Ramfrid Gustavsdotter Lejon, dotter till Gustav Petersson Lejon, halvsyster till Tolve Petersson, vilket är en klar förbättring gentemot de som ville att Både Gustav och hans far skulle delat samma fru, i övrigt ser man att hennes bror Bengt Hafridsson, även han lagman, har antagit metronymikon, lite förvillande för en del men vanligt förekommande under denna perioden. Vad är du missnöjd med?
Om jag minns rätt så hade någon i ert gäng plump spärrat leden uppåt genom att bara skriva okända anor, ja för er kanske.
Snälla Maria! Vad är det för fel på den här källan?
Mellan liljan och sjöbladet (2008 & 2009) Författare: Bo J Theutenberg Förlag: Skara stiftshistoriska sällskap (www.skarastiftshistoriska.nu)
Del 1:1 (ISBN 978-91-977365-2-7 utkom 2008 (790 sidor.) Del 1:2 (ISBN 978-91-977366-1-9 utkom 2009 (514 sidor). Del 1:2 innehåller bilagor, 537 noter, 29 kartor, 31 genealogiska tabeller och ett omfattande personregister till Del 1:1.
Om fru Ramfrid däremot skulle avlida i Västergötland (in vesgocia), hennes hembygd, föreskriver hon i sitt testamente att hon önskade bli begravd hos sin far (Gustav) i Vårfrukyrkan i Skara, alltså Skara domkyrka. Med intill visshet gränsande sannolikhet är hennes far Västergötlands lagman (1260-1270-talet) Gustav Petersson (troligen lejon), som bör vara son till Västergötlands lagman 1246-1253 Peter Näf (lejon). Fru Ramfrids bror Bengt Hafridsson (lejon), som benämns med metronymikon efter sin mor Hafrid Sigtryggsdotter /Boberg/), var Västergötlands lagman ca 1291-ca 1307). Man ser här en rad av Västergötlands lagmän med Folkungasläktens lejon-vapen, vilken släkt fru Ramfrid således tillhörde. (Om fru Ramfrid Gustavsdotter se Theutenbergs artikel "Västergötlands lagmän - Algotssöner och Folkungar" publicerad i Biskopen och törntaggen, Skara 2004, sid 245-321).
Ja, snälla kan säkert ifrågasättas, men det är ett uttryck som inte nödvändigtvis skall tolkas ordagrant. Men nu när ni har följt oss ett tag, så bör ni ju ha noterat att det vi gör följer de källor som finns, vi gör vårt bästa och det är sammantaget ett väldigt kvalitativt jobb, dom misstag som andra har gjort har vi när vi stött på dem korrigerat och efteråt så stämmer ju profilerna med de länkar som oftast finns, eller den information som gett upphov till profilplaceringen.
Vad som är värre är att det finns ett antal led med kopiösa mängder fel,
varav profilinformationen även många gånger saknas helt. Här ser man klart och tydligt behovet av information redan i profilerna, jag noterar ofta att många av felen kanske hade kunnat undvikas om personerna som lagt ut dem hade tillfört cirka uppskattningar om när de levt, nyttan av det överväger klart den nackdel det innebär att inte göra detta. Kanske ger det upphov till färre vansinniga profilsammanslagningar, även om det inte är säkert då det alltid tycks finnas fler inkompetenta användare än motsatsen, men det är i mitt tycke ett av de få hjälpmedel vi har när det gäller att undvika ett rent sisyfosarbete av efterhandskorrigeringar.
Egendomligt att ingen av er har insett vitsen med att göra uppskattningar om när personerna levde utifrån de fakta som finns runtomkring dem.
Jag hann knappt göra en uppskattning innan du Adina för några minuter sedan var där och tog bort det. 1 Det är ett bevis för att du stalkar mig.
2. Det bekräftar att du inte är ett dugg intresserad av att få fram så mycket som möjligt om profilerna.
Det kanske är dags för dig att fatta att en uppskattning endast är en vägledning, samt att så länge som man inte spikar ett årtal, så kan det få lov att stå kvar om det förefaller rimligt.
Om du har en annan åsikt så ber jag dig att vända dig till Geni, med krav till dem att plocka bort den funktionen.
Det har framkommit uppgifter från andra användare som klart deklarerar att du Adina och din kumpan Maria Hederström länge har varit ett gissel för andra, dels att ni "kuppar" deras profiler, dels att ni tar bort faktauppgifter.
Varken jag eller min bror är således ensamma om att råka ut för ert dåliga beteende, det tragiska är att det är bad business för Geni, om fler agerade som ni i er grupp, så betyder det färre användare i längden, färre användare betyder högre avgifter, högre avgifter betyder färre användare, färre användare betyder färre uppgiftslämnare, vilket på sikt leder till att Geni läggs ned. Hängde du med?
Till ledningen för Geni, mitt råd till er är att ni håller ett vakande öga på Adina Nordström samt Maria Hederstöm, samt tar de klagomål som inlämnats om dem på största allvar.
There have been reports from other users that clearly declare that you Adina and your companion Maria Hederström have long been a scourge to others, and that you "steals" their profiles and that you take away factual information.
Neither I nor my brother are thus the only ones that encounters your bad behavior, the tragedy is that it is bad business for Geni If more acted as you do in your group, it would means fewer users in the long run, fewer users mean higher fees , higher fees mean even less users, fewer users mean fewer new profiles creation, which ultimately leads to the closure of this site Geni. Do you follow that?
To the management of Geni, my advice to you is that you keep a close eye on Adina Nordstrom and Maria Hederstöm, and takes the complaints lodged about them seriously.
"The balance help the reader to learn more about this person or about the time in which he lived." Ja visst, när ÄSF saknar exakta uppgifter, så får man lov att beräkna dem utifrån de data som faktiskt finns, som ett exempel på en profil skapd av ert gäng med den Framstående Crister Lyrholm, där ni faktiskt satt ett exakt födelsedatum på en kvinna till 1350, fast det framkommer klart i källorna att mamman först gifte sig med pappan 1352.
Nu när du stalkat mig i ett par månader, så borde du ju ha märkt att det faktiskt skett en del nya saker i de profilerna som jag lagt in uppskattningar på, dels kan det vara i vilken ordning någon var gift, dels utifrån det nya beräkningar på deras barns födelseordning.
En del led har blivit avklippta då jag upptäckt att det har skiljt orimligt mycket, samt nya led har kunnat länkas samman. Allt sammantaget en klar förbättring gentemot er grupps faktafientliga inställning.
Jag har skrivit det förut och det tål att nämnas igen, på en sajt som denna har man en lätt åtkomlig möjlighet att granska familjernas inbördes släktskap, lyfta upp det på ett sätt så att det synliggörs på ett sätt som få historiker och genealoger tidigare haft möjlighet till.
Deras arbete är inte färdigt, vi tar alla vid där de slutade och således, ÄSF är inte ett facit, dvs, att det som vi tillför i profilerna endast skall utgå från det, då det ständigt framkommer nya rön vilka i ett slag kan förändra tidigare uppfattingar, för i mångt och mycket så bygger ju många släktskap på resonemang, varav de oftast valt det mest troliga alternativet, vilket innebär att det i vissa fall råder oenighet amgående slutsatserna som gjorts.
Lyft fram ett enda exempel på en profil där du anser att något jag tillfört varit till skada, samt hur och varför.
Jaså, det där är ju inte sant. Du sysslar med avancerad stalkning.
Halsten Ingvaldsson kan måhånda döpas om till Halsten, men att plocka bort den vore ju historieförfalskning, fadern måste ju bevisligen ha hetat Halsten, i annat fall får vi ju i din anda ta bort även sonens efternamn.
Plockas profilen bort med fadersnamnet så åker den upp igen.