Mistä löytyy apua eri tilanteisiin, kertaus ja päivitys

Started by Reijo Mitro Savola, Geni Curator on Tuesday, September 3, 2024
Problem with this page?

Participants:

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing 1-30 of 38 posts

Alla kertauksena muutamia perusasioita, kun mukaan on tullut todella paljon uusia. Jotkut linkit ovat myös muuttuneet.

Isoon puuhun auttaminen

• Iso puu on se yksi yhteinen sukupuu Genissä. Genin käyttömahdollisuudet ovat erittäin rajattuja, jos ei ole isossa puussa.
  • Isossa puussa kannattaa olla kiinni, muutoin Genin käyttäminen voi olla monella tapaa hankalaa, eikä esim. yhteyksiä voi tarkastella. Isossa puussa olemisen voi tarkistaa jos löytyy yhteys henkilöön, jonka tiedetään olevan isossa puussa, esim. Suomen presidentit.
  • Facebook-ryhmämme Yhteiset sukujuuret (https://www.facebook.com/groups/yhteissukututkimus/) on nyt yksi yhteinen isoon puuhun auttamisketju selvyyden vuoksi (ennen oli alueellisia ketjuja). Ketju löytyy suoraan tästä linkistä: https://www.facebook.com/groups/yhteissukututkimus/posts/2729496710...
  • Jos et ole Facebook-ryhmässä, voit pyytää isoon puuhun liittämistä suoraan Genissäkin (vaikka tässä keskustelussa).

Apua Genin virheiden korjaamiseen, jos korjaus ei onnistu itse

Apua tuplaprofiilien yhdistämiseen

Sukututkimus- ja Geni-kurssit

Muuta (ohjeita yms)

• Katso pääprojektin Suomi ja Karjala tiedot. Siellä kannattaa olla kaikkien mukana. Liity mukaan, jos et vielä ole siellä. Liittyminen onnistuu projektin sivulta, oiken yläkulman valikosta "Liity projektiin". Pääprojekti löytyy täältä: https://www.geni.com/projects/Finland-and-Karelia/13098

En vieläkään ymmärrä miksi Geniin liittyvä viedään Facebookiin vaikka Genissä on omat keskustelufoorumit. Itse katson velvollisuudekseni pysyä poissa Facebookista, jonka perimmäinen tarkoitus on vaikuttaa ihmisten kaupalliseen ja poliittiseen käyttäytymiseen eivätkä keinot tiettävästi kestä päivänvaloa, Yrityksen tarkoitus on rikastua keinoja kaihtamatta ja näin toimiessaan se vie pohjaa demokratialta ja tasa-arvolta.

Kim Roering, Facebookissa tavoitetaan hyvin laaja joukko (ryhmässämme on noin 35 000 henkilöä) ja se on joustava keskustelufoorumi. Ei ole kyse siitä, että se olisi pois Genistä, vaan se on lisä. Genin linjaus on myös ollut, että keskustelufoorumeita ei kehitetään joustavampaan suuntaan ja Geni itse suosittelee Facebook-ryhmien perustamista. Toki itse voi säilyttää oman mielipiteensä, mutta ilman tuota ryhmäämme Suomen Geni-yhteisö ei olisi saanut aikaan niin laadukasta yhteistä sukupuuta kuin se on nykyään. Ryhmän perustaminen oli alkusysäys laatutyölle.

Miten tästä eteenpäin kun on jo isossa puussa ja isoisä on vailla sukulaisiaan tilasin virkatodistuksen Ordotoksiselta Seurakunnalta mutta vastasivat että vuosien jono.. alkaa olemaan sellainen olo että lopetan.

Marja Rantanen, muistaakseni olet jo siellä ortodoksisen sukututkimuksen muistilapullani ryhmässä. Valitettavasti minäkään en ehdi nopeasti reagoida, kun ortodoksinen sukututkimus on erittäin aikavievää ja on paljon muuta missä autan myös. Eli sielläkin on pari vuotta jonoa, kun on niin paljon eri ihmisiltä toiveita. Nopeiten asiaa pääset edistämään, jos tutkit itse - ja kohtahan on ortodoksisen sukututkimuksen kurssikin.

En ole facebokissa mutta haluaisin liittyä isoon puuhun

@karl Alfred Bussman on äitini isä ja tahtoisin liittä hänet isoon puuhun, mutta en ole Facebokissa ,miten tästä eteenpäin

Heimo Armas Karjalainen, olet isossa puussa. Laitoin sinulle kutsuja esivanhempiesi asuinpaikkojen mukaan, ks. erillinen viestini.

Minä en ihan kaikkea vielä ole sisäistänyt mutta olen tulossa kurssille 21.9. Olenkohan minä isossa puussa? Nämä käsitteet pitää vielä opetella jotta tästä pystyy hyötymään mahdollisimman paljon.

Tuula Tillander tervetuloa kurssille! Olet isossa puussa. Laitoin sinulle kutsuja esivanhempiesi asuinpaikkojen mukaan, ks. erillinen viestini.

Olisiko paikallaan antaa suora linkki siihen ohjeeseen, jonka mukaan jo geniin kirjautuneena oleva, liittää itsensä isoon puuhun?

Itse en tajunnut tuosta "olisi hyvä olla isossa puussa" -ohjeesta mitään. Olisi varmaan joo hyvä olla. Miten siihen liitytään?

ja ääni täältä myös, että on ihan turha kirjoitella esi-isistään faceboookissa, ne vaan jalosta ja myy tuota dataa ulos!

Lisäki sellainen yhtenäinen "viestivirta pötkö" on ehkä maailman huonoin järjestely keskustelulle. Maailmassa ei turhaa ole kymmeniä "forum"-alustoja, joissa keskustelut ovat haettavissa ja selkeästi nähtävissä aiheittain lajiteltuina.

Tomi Antero Lind, isoon puuhun voi olla tuoreen Genin käyttäjän vaikea osata itse liittyä. Itse se ei onnistu, jokatapauksessa tarvitsee apua joko ylläpitäjiltä, sukupuukummeilta, kuraattoreilta yms.

Tomi Antero Lind, eli se ohje on lyhykäisyydessään, kuten jo sanottukin alkuperäisessä postauksessa: Jos olet FB-ryhmässämme, ilmoittaudu isoon puuhun auttamisketjuun, niin siinä autetaan sinut sinne. Ja jos et ole FB:ssä, niin ilmoittaudu tässä keskustelussa, niin täällä autetaan sinne.

Ongelma on siinä, että tuore Genin käyttäjä on erillispuussa, eikä hänellä ole ennen isoon puuhun kytkemistä oikeuksia tehdä mitään isossa puussa. Käyttäjä voi tietysti lisätä tietoja ja katsoa tuleeko osumia (siniset osumat), ja sitten lähettää pyynnön ylläpitäjälle osuman kautta yhdistämiseen. Sitten on tuurista kiinni, onko ko. ylläpitäjä aktiivinen Genissä, milloin hän näkee pyynnön, osaako reagoida siihen yms. Niin kauan, kunnes ylläpitäjä hyväksyy pyynnön, uusi käyttäjä pysyttelee sitten omassa erillispuussaan. Nämä tarjotut auttamisketju ja tämä ketju ovat siis nopeampi ja varmempi tapa.

Eli summarum.

Kun aloittava käyttäjä täyttää sukulaisiaan (oli Profiileja) Geni seuraa löytyykö päällekkäisyyksiä "ison puun profiileihin". Päällekkäisyyden löytäessään Geni ehdottaa profiilien yhdistämistä. Profiilit yhdistämällä aloittelijan puu liittyy mukaan "isoon puuhun".

Kö?

Ja, mistä tiedän (klikkailu ohje esimerkki olisi kiva) että puuni on osa "isoa puuta"?

Tomi Antero Lind, kyllä vain. Mutta aloittelija ei voi itse yhdistää sinne isoon puuhun. Ylläpitäjän täytyy hyväksyä yhdistäminen. Yhdistämisen jälkeen ko. sukuhaarasta sitten aloittelija kytkeytyy isoon puuhun, kun on hyväksytty.

Kuraattori voi tehdä suoraan yhdistämisen kun on tieto, että joku tarvitsee tässä apua (siksi auttamisketjut...) - ja samalla useammista sukuhaaroista, joissa on eri ylläpitäjiä.

Tiedät, että olet isossa puussa (kuten sanottu aloituksessa), jos esim. on yhteys Suomen presidenttiin. Itse asiassa riittää että on yhteys mihin tahansa isossa puussa olevaan tiedettyyn henkilöön (190 miljoonaa muutakin vaihtoehtoa) - mutta presidenttiyhteys on helppo mainita, ilman että joutuu näin pitkästi kirjailemaan.

Minulle facebookin sukututkimusryhmät, niin tuo Yhteiset sukujuuret… kuin muutama muukin, ovat olleet erittäin tarpeellisia ja sieltä olen saanut paljon uutta tietoa sellaisistakin asioista, joista en olisi vielä edes osannut kysyä. Kynnys kysyä on siellä matala ja aina ei tarvitse edes kysyäkään, kun saa jo vastauksen! Keskustelu on usein hyvin vilkasta, mikä minusta sekin osaltaan kertoo, että tärkeä foorumi on.

Toki ymmärrän, että kaikki eivät syystä tai toisesta halua facebookiin liittyä. Jokaisen oma valintahan se liittyminen onneksi on, mutta vaikea on löytää toista yhtä tehokasta tiedonhankintatapaa.

Hei. Liekköhän minä isossa puussa. Ainakaan ei anna muokata muutamia tietoja joita haluaisin. Facea en omista/käytä

Private User näyt olevan isossa puussa. Geni osasi kerto minulle, että olet minulle 14. serkku kolmen polven erolla!

Voisin kyllä kurssiin ilmoittautua.. sen verran mielenkiintoista kuitenkin tämä sukuni salat.

Private User, olet tosiaankin isossa puussa. Laitoin sinulle kutsuja esivanhempiesi asuinpaikkojen mukaan, ks. erillinen viestini.

Marja Rantanen, OK, tervetuloa kurssille, se auttaa varmasti eteenpäin.

Sukulaiseni Heli Bergroth haluaisi liittyä mukaan isoon puuhun. Hän rekisteröityi juuri Geniin mukaan ja emme löytäneet hänen seinältä tätä viestiketjua. Onnistuisiko tällä tapaa tämä pyyntö minun välityksellä? Private User

Private User, hän onkin jo isossa puussa. Yhdistin muutamasta sukuhaarasta lisää sinne. Laitan hänelle kutsuja hänen esivanhempiensa asuinpaikkojen mukaan.

Hei.
Olen vieläkin ulalla siitä, että mitä käytännössä tarkoittaa se projekteihin osallistuminen ja mitä konkreettisia toimia se minulta vaatii ??? Haluan osallistua niihin, mutten tiedä, että miten se konkreettisesti tehdään ? Olen lisäillyt sukuni tietoja sitä mukaan, kun niitä olen saanut selville, mutta se ei ilmeisessti ole ollut projekteihin osallistumista.
Ennätin jo aiemmin ilmoittautua ja maksaa kansalaisopiston sukututkimuskurssin (jonka vasta alotin), joten jää tällä erää se täälläkin mainostettu kurssi minulta välistä.

Kiitokset mahdollisista vastauksista =)

.Reijo Mitro Savola, Geni Curator
Hei.
Olen vieläkin ulalla siitä, että mitä käytännössä tarkoittaa se projekteihin osallistuminen ja mitä konkreettisia toimia se minulta vaatii ??
? Haluan mielelläni osallistua niihin, mutten tiedä, että miten se konkreettisesti tehdään ? Olen lisäillyt sukuni tietoja sitä mukaan, kun niitä olen saanut selville, mutta se ei ilmeisessti ole ollut projekteihin osallistumista.
Ennätin jo aiemmin ilmoittautua (aloitus- ja jatkokurssi ja maksaa kansalaisopiston sukututkimuskurssin (jonka vasta alotin), joten jää tällä erää se täälläkin mainostettu kurssi minulta välistä.

Kiitokset mahdollisista vastauksista.

Sitä vielä kysyisin, että onko jossain lyhyitä selkeitä ohjeita, että missä tilanteissa oma sukulainen kannattaa tai ei kannata lisätä projekteihin ( mitkä on hyödyt ja mahdolliset haitat) ?

Ja mistä voisi löytää tietoja, että kuinka etsiä tietoja, joita ei halua julkisesti esim. facebookissa kysellä ?

Ystävällisin terveisin Katja

Katja Lappalainen, Genin projektithan eivät ole samanlaisia kuin arkielämän projektit. Niissä ollessaan ei ole mitään pakkoa osallistua tai tehdä oikeastaan mitään. Ei siis mitään velvoitteita. Mutta on toki kannustettavaa, että projekteja hyödyntää myös aktiivisuudella. Se aktiivisuushan riippuu projektin tyypistä: lisää profiileja joka sopii, lisää lähdetietoja mistä puuttuu, lisää valokuvia yms. Jos projektin fokuksena on ammattikunta, voi kerätä historiallista tietoa siihen liittyen. Paikkakunta- ja kyläprojekteihin voi kerätä paikallistietämystä yleensä ottaen, kertomuksia jne.

Monet projektiaktiivit seuraavat, keitä uusia projekteihin liittyy ja ottavat yhteyttä auttaakseen. Minusta tämä on hieno juttu.

Mutta siis, projektit Genissä ovat eri juttu kuitenkin isolle joukolle - ne ovat myös tekninen asia. Niistä on teknisesti hyötyä Genin käytössä. Varsinkin ilmaiskäyttäjille projekteista on hyötyä - se vähentää lupien kysymistä ylläpitäjiltä.

Ilman muutahan kannattaa kaikki edesmenneet lisätä ainakin pääprojektiin - siitä on erityisesti etua ilmaiskäyttäjille. Periaatteessahan profiilit kannattaisi lisätä myös soveltuviin alueellisiin projekteihin ja paikkakuntaprojekteihin sen mukaan, missä henkilöt asuivat, syntymästä kuolemaan. Eipä tuosta lisäämisestä kyllä mitään haittaa ole.

Kerroit, että olet sukututkimuskurssilla. Sitten kun on tilaisuus, kannattaa osallistua myös Sukututkimus ja Geni -kurssille - sillä ja jatkokurssilla käsitellään tyhjentävämmin myös projektiasioita, kuten kaikkea muutakin Geniin liittyvää. Nuo kaksi kurssia antavat laajimman näkemyksen Suomessa kurssimuodossa mitä on saatavissa sukututkimuksesta Geniä hyödyntäen.

Jos tähän yrittäisin vastata tyhjentävästi kuvaillen eri projektikäytäntöjä, niin saisin tätä kirjoittaa tuntikausia, eikä nyt ole oikein siihen tilaisuutta.

Ehditkö joku pvä katsomaan onko Matti Andriainen ja Maxim Andrejev sama henkilö. En uskalla itse yhdistää..

Marja Rantanen, laita minulle asiasta yksityisviestiä. Yhtäkkiä en myöskään haulla löytänyt Matti Andriaista.

Ymmärtääkseni Geni-Pro oikeuttaa pääsyn vaivatta kaikkeen tietoon mitä Genistä löytyy.
Ketä varten tämä kuppikunta Iso-Puu on olemassa ja kuka sanelee miten sinne pääsee?
En ole enää Facebookissa enkä takaisin mene.

Terv. Joanipoijca

Showing 1-30 of 38 posts

Create a free account or login to participate in this discussion