@Friesland. Ik lees hier met enige verbazing en ook nieuwsgierigheid deze discussie. Als geboren Harlinger en via Herbaijum nu woonachtig in Franeker, dacht ik Friesland toch wel te kennen. Van een gehucht met de naam Frater heb ik nog nooit van gehoord. wel kan ik vertellen dat veel gehuchten zijn opgegaan in een dorp, en daarna in een stad. Met dank aan de postcode.. Mijn kinderjaren woonde ik op Koetille 209, Midlum. Dit werd in de 60er jaren veranderd in Koetille 8,8871PP Midlum. Een tiental jaren later tot op heden valt mijn ouderlijke woning nu onder Harlingen: Koetille 8, 8861KP Harlingen. Ook de gemeenten verdwenen in de jaren, werden samen gevoegd met andere gemeenten, en kregen een nieuwe naam. Twee jaar geleden verdween mijn Gemeente Franekeradeel, en heet nu de Waadhoeke. Voor grondig onderzoek naar gemeenten en friese plaatsnamen, zou ik jullie willen verwijzen naar Tresoar in Leeuwarden. Voor fries stamboomonderzoek, is er de site Alle Friezen. Bij de gegevens op die site, word de oude plaatsnaam, en oorspronkelijke gemeente weergegeven. Groet Margaret.