• Join - It's Free

Naamweergave uitbreiding

Started by Job Waterreus on Thursday, February 27, 2025
Problem with this page?

Profiles Mentioned:

Related Projects:

Showing all 25 posts

Het is nu mogelijk om extra informatie bij de naam van een persoon weer te geven (zie https://www.geni.com/discussions/289136):

Vertaling:
vandaag kondigen we met trots een nieuwe toevoeging aan onze Naamvoorkeuren aan, waarmee gebruikers metadata zoals Stam, Koninklijk Huis, DVN, "GRanDMA OnLine" nummer, etc. kunnen toevoegen waar namen ook worden weergegeven op Geni. Hierdoor is het niet meer nodig om dergelijke informatie toe te voegen aan de achtervoegsel velden en krijgt iedereen meer flexibiliteit met hoe ze profielinformatie op de site willen zien. Lees er hier meer over: https://www.geni.com/blog/new-personalize-the-way-you-view-profile-names-with-custom-profile-facts-112095.html

Instellen kan via https://www.geni.com/account_settings/name_preferences

Voorbeeld: Cornelis Cornelisz Verdel
Als ik aangeef dat ik Bronnummer wil zien met een # ervoor en erachter dan zie ik bij het profiel dit:
www.geni.com/media/proxy?media_id=6000000216086229823&size=large

Labels toevoegen doe je door een profiel te wijzigen via voeg meer informatie toe:
www.geni.com/media/proxy?media_id=6000000216086685829&size=large

Het is ook mogelijk naar labels te zoeken:
www.geni.com/media/proxy?media_id=6000000216087837825&size=large

Stel je vult iets in op een profiel, is dit dan voor iedereen zichtbaar? (en dan niet in de standaard weergave, maar in de informatie in het profiel zelf)

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld. Je kan zelf velden toevoegen aan een profiel en die zijn op het profielscherm zichtbaar (zoals bronnummer in het voorbeeld hierboven).
Die informatie is ook zichtbaar als je een profiel wijzigt.

Sommige van die extra velden kunnen handig zijn om ook op het stamboomscherm te zien als toevoeging bij de naam. Dat soort velden kan je toevoegen op https://www.geni.com/account_settings/name_preferences en dat is dus alleen voor je zelf. Met dat voorbeeld voor bronnummer hierboven zie ik bijvoorbeeld voor https://www.geni.com/family-tree/index/6000000076959657942 dit:
www.geni.com/media/proxy?media_id=6000000216108478828&size=large

en dat komt omdat ik dit heb opgegeven:
www.geni.com/media/proxy?media_id=6000000216108467826&size=large

De extra velden zijn in een openbaar profiel ook beschikbaar voor Google. dus met wat geluk kan er ook met Google op zoeken.

Het gemakkelijkst is om er eens wat mee te experimenteren. Je kunt ook velden gebruiken die door een andere gebruiker zijn toegevoegd (de keuzelijst bevat ook labels toegevoegd door gebruikers die je volgt)
Een label wat bijvoorbeeld veel voor Engelstalige profielen gebruikt wordt is AKA

Hoi Job,
Ik heb een label aangemaakt en een veld waarde, zoals voorgeschreven.
zie profiel van mijn vader
Antonius Hendricus Theodorus Jozef Sliepenbeek

Daarbij heb ik verschillende labelwaarden geprobeerd, zoals bron/broncode/geslachtscode; maar dat maakt niet veel uit.(met prefix/suffix).
Daarnaast heb ik verschillende veldwaarden uitgeprobeerd, met een persoonlijke nummering of met een eenduidige geslachtscode (voor mijn familietak gebruik ik SliepNL138)
Maar in al die gevallen kan ik met de zoekfunctie niet mijn familieprofielen tonen. Ook met prefix/suffix geen resultaat)

Met Google kom ik met SliepNL138 wel op andere documenten van mijn familie.

Wat doe ik dan verkeerd ?

Als ik zoek op SliepNL138 dan vind ik:
www.geni.com/media/proxy?media_id=6000000216130484824&size=large
Bij geslachtscode:
www.geni.com/media/proxy?media_id=6000000216130814850&size=large

Het kan zijn dat het even duurt voor de indexen bijgewerkt worden. Het zal vandaag en morgen wel even wat extra druk zijn. Voor Google geldt dat het daar nog wat langer kan duren.

Hou er rekening mee dat andere gebruikers ook velden kunnen toevoegen en het niet zo handig is als dezelfde naam voor een extra veld voor verschillende gebruikers andere betekenissen heeft. Het is dus wel handig om onderling tot wat afstemming te komen (zeker waar het labels betreft die je bij de naam zichtbaar wilt maken)

Wat ik bedoelde, en nu dus is beantwoord door de rest van de discussie, was de vraag of deze naammogelijkheden toevoegen sec persoonlijk zijn.
Ik had al door dat de mogelijkheden tot weergave hiervan persoonlijke instellingen zijn. Maar wat ik me afvroeg was in hoeverre bepaalde toevoegingen in profielen persoonlijk zijn of integraal. Gezien het feit dat je er op kunt zoeken en dat je een opmerking maakt over afstemming, zijn deze toevoegingen in het profiel dus integraal en in principe zichtbaar voor iedereen :)

Klopt. Maar je kiest zelf welke toevoegingen je bij de naam wilt zien. Het is dan wel verwarrend als gebruikers dezelfde labelnaam gebruiken voor andere gegevens. Want als je zo'n labelnaam laat zien (dat is een persoonlijke instelling) dan is dat voor alle profielen met zo'n labelnaam (dus ook profielen aangemaakt of gewijzigd door andere gebruikers)

Het zoeken werkt trouwens op zowel de labelnaam als de labelinhoud.

Voor privé profielen zal er niet zo snel een probleem ontstaan, maar voor profielen met meer beheerders is het dus wel handig als er geen wildgroei aan labels ontstaat. Zeker bij profielen van voor 1600 is het oppassen, daar zal het vaak handiger zijn om Engelstalige labels te gebruiken als de profielen ook buiten Nederland bekend zijn.

AH, nou zie ik het. Je opent 'Zoeken eigen profielfeiten' en daar vul je de veldwaarde 'SliepNL138' in.

Samengevat:
Personalisren van ‘de presentatie van de stamboom’ met eigen profielfeiten.
Doel: een selectiepresentatie maken voor eigen gebruik. (ook via GOOGLE terug te vinden).
1. Open Persoonlijke gegevens in de Genibalk bovenaan.
2. Selecteer accountinstellingen
3. Selecteer naamvoorkeuren
4. Vink aan ‘eigen profielfeiten tonen’.
5. Plaats in veld ‘Label selecteren/aanmaken’ de eigen labelnaam.
Kan vanalles zijn: stamreeks, broncode, familietak, geslachtcode, parenteelcode (=alleen voor eigengebruik)
6. Knop: labeltoevoegen.
7. Kies prefix/suffix naar eigen smaak.
8. Wijziging opslaan
Ga nu naar jouw familieprofielen en voeg bij elk persoon een ‘profielfeit’ toe:
9. Open ‘wijzig profiel’
10. Onderaan bij profielgegevens staat nu het veld ‘Voeg meer informatie toe’.
11. Vul bij benaming ‘Labelnaam’ in, zoals gekozen in punt 5 (staat in pop-uplijst)
12. Vul bij benaming ‘ veldwaarde’ een persoonlijke code (letters en/of cijfers) in (= BRONCODE)
Deze broncode bevat een Familieidentificatie met wel/niet een persoonsnummering.
bv. JANTxxxxx (maak deze wel uniek, een familietak kun je bv. CROON850// noemen, met daarachter persoonlijkenummering)
13. Opslaan en sluiten.
14. Onderaan bij profielgegevens staat nu het veld ‘Labelnaam’ zoals JIJ dat hebt genoemd (zie 1-8).
15. Herhaal voor meerdere famieleden.
Tonen selectiepresentatie:
16. Open de zoekfunctie met een naam.
17. Formulier wissen
18. Open in zoekmenu ‘Eigen Profiel Feiten’
19. Vul in: ‘Eigen broncode’ zoals onder punt 12 gekozen………. Bv. CROON850//
20. Knop: zoeken
21. Alle Familie met deze broncode wordt getoond.

Om wat inzicht te geven over het toepassen van naamgeving aan labels en labelinhoud (=broncode) geeft ik wat toelichting. Iedereen is vrij om er anders mee om te gaan.

Opmerkingen 1. LABELNAAM
De labelnaam geeft een categorie aan waaronder de broncode valt.
Labelnaam is de algemene naam voor deze groep (geen persoons-/familienamen)
a. Familietak (stamreeks, parenteel, geslacht, varianten met toevoegingen als -code,-bron…)
b. adelijk geslacht (huis, orde,…)
c. genealogisch archief (Nationaal Archief, WikiTree, Geneanet etc)
d. regionaal archief burgerlijkestand (Alle Friezen, Noord Hollands Archief, Gelders Archief)
e. beroepsgroep
f. gedecoreerden>decoratienaam/Gedecoreerdenbestand
g. oorlogslachtoffers>locatie/jaar
h. wetenschappers>Nobelprijswinnaars,…..)
i. overige groepen ‘met gezamelijke overeenkomsten’
■ Hou er rekening mee dat met zoeken alleen op labelnaam ook alle resultaten in beeld komen van gebruikers die DEZELFDE LABELNAAM gebruiken. Soms is dat gewenst en soms niet.
■ Soms is het noodzakelijk om vanuit een verzamelnaam direct voor een onderverdeling te kiezen (zie f. g. h..)
■ Het is mogelijk om meerdere Labels te maken, die selecteren op de Hoofdgroep, en een ander op een subgroep. (bv Huis UK; Huis Wales, Huis Scots enz.)

Opmerking 2: BRONCODE (labelinhoud)
Broncode is een specifiek groep (evt met individuele persoonsnummering):

familienaam (code)
     een specifiek adelijk familiehuis (code)
     molenaars (code), smeden (code naar locatie), landbouwers (code naar locatie)
     een ID verwijzend naar Andere Genealogische bestanden.
     een ID naar een gedecoreerden bestand.
     een ID naar een oorogsslachtoffersbestand
     parenteelnummering (met ervoor een  familie-indentificatiecode)

Hou er rekening mee dat de nieuw toegevoegde informatie aan een profiel niet altijd zinvol is om bij de naam te vermelden. Het is met name voor die informatie die bedoeld is om ook bij de naam zichtbaar gemaakt te kunnen worden, dat het zinvol is afspraken te maken.
Hou er ook rekening mee dat er verschil gemaakt wordt tussen hoofd- en kleine letters voor labelnamen.

Wees voorzichtig met labels als Huis, het is waarschijnlijk handiger om dan House te gebruiken. Informatie zoals archief is minder geschikt om bij de naam weer te geven (een persoon kan in een groot aantal archieven voorkomen). Kijk dus goed of iets beter in de Over kan worden weergegeven (lastiger zoeken) of dat er een extra veld voor kan worden aangemaakt (dan kan je er op zoeken) en als het een extra veld wordt of je dan het wilt weergeven bij de naam (dan is het handig om er afspraken over te maken en moet je ook bedenken of het een Nederlandse naam of beter een Engelse naam moet worden)

Pas ook op met labels die afhankelijk zijn van de relaties tussen profielen (zoals een parenteel nummering of aanduiding van familietakken). Dat soort nummers moet je dan ook onderhouden en dat is op een site zoals Geni erg lastig.

Voor een label zoals House is het ook van belang afspraken te maken over wat je dan in zo'n veld zet (bijvoorbeeld of je al of niet afkortingen gebruikt en zo ja welke dan). Het is voor dat soort meer algemene labels handig om een project (eventueel meertalig) te maken waarin afspraken worden vastgelegd.

Een parenteelnummering is ook niet echt handig in World Tree, want dat gaat uit van één persoon en blijft beperkt tot de vaderlijkelijn; Hoe nummer dan naast liggende familie ?

Maar een ander soort nummering is wel mogelijk.
■Ik gebruik een familieID voor mijn familie: SliepNL138 (138 is willekeurig gekozen,dit is wel mijn standaard).

■Generatienummer since Charlemagne.
daarachter volgt een Generatie nummer gerekend vanaf 750 nChr, met 30jaar per generatie, dan ben ik [geboortejaar min 750 en dit delen door 30] generatie 40.

in 742 werd Karel de Grote geboren en dat neem ik als beginpunt van generatietelling, Dat generatienummer kun je uitrekenen en blijft altijd hetzelfde.

■geboortejaar

voorbeeld voor mijn vader : SLIEPNL138.039.1927 (=ID-Generatienummer-Geboortejaar)

Als ik zoek in 'eigen profielfeiten' met:
SliepNL138 dan verschijnt een lijst met al mijn familieleden
SliepNL138.039 dan verschijnt een lijst met de geneartie van mijn vader.
SliepNL138.038 dan verschijnt een lijst met de generatie van mijn opa. (gerangschikt op jaar)
SliepNL138.039.1927 dan verschijnt alleen mijn vader in de lijst.

Ik hoef ook niets te onderhouden aan deze nummers, want het universeel.
Ik ben er wel blij mee !

Ik snap wat je bedoeld, maar generatienummer is wel een wat misleidende omschrijving, want je kan best via verschillende paden in verschillende generaties zitten t.o.v. een voorouder. En volgens deze methode geef je ook een generatie nummer als je niet verwant bent aan de betreffende voorouder.

Bedenk wel dat als je een veld toevoegt andere personen mogelijk dezelfde naam gebruiken, maar met een andere inhoud. Het is daarom wel handig om op je profielpagina wat uitleg te geven over eventueel extra gebruikte velden (ik zal dat zelf ook nog doen).

Off topic:
Het is mogelijk via https://www.geni.com/list?group=ancestors&shared_status=master om een overzicht te krijgen van alle voorouders die een MP profiel hebben

Wat betreft de extra velden: kies s.v.p. niet de default naam benaming voor een extra veld, maar kies een naam die goed omschrijft wat er in het veld staat.

Als ik zo kijk wat er nu in de extra velden staat, dan zie ik daar redelijk vaak een functie, terwijl dat een standaard veld is (per werkgever, maar dat veld kan leeg blijven). Nadeel van die functie velden is dat ze niet op het profieloverzicht zichtbaar zijn. Zou het nuttig zijn Functie als extra veld toe te voegen? (dan ontstaat er waarschijnlijk wel een overlap met profielen waarbij een soortgelijk veld in een andere taal gebruikt wordt).

Kijk s.v.p. allemaal even naar de eigen profielen met een extra veld met de naam benaming (de default naam voor een extra veld) om te kijken of het niet handiger is om daar een andere naam voor te gebruiken. (Of voor gebruikers die Engels als default taal gebruiken naar de default naam label)

Betreft generatienummer:
a. Generatienummer kan verschillen in generatieverloop
Natuurlijk is het een indicatie (er bestaan afrondigsverschillen in berekening, er bestaan verschillen in voortplantingssnelheid). Toch verloopt generatienummering in mannelijkelijn consequent. Samenvoeging met de vrouwelijkelijn kan dan met een een ander generatie nummer zijn (plus of min 1of2); maar dat leverdert geen probleem op als de mannelijkelijn wordt gevolgd in nummering.
b. Verwantschap wordt niet bevestigd door een generatienummer, maar door een Familiiecode. In mijn optiek worden met Familiecode+Generatiecode alle neven/nichten getoond.
c.Verschillende familietakken kunnen in een grafische tijdsweergaveweergave een ander verloop hebben, maar dat verandert niets aan de generatietelling.
d. de benoeming 'since Charlemange geeft geen verwantschap aan, maar een tijdsaanduiding.
e. Een overlapping met een andere familietak levert geen enkel probleem op, omdat wel de familie-ID verandert maar niet generatie nummer en geboortejaar.
Ik noem dit een universele generatienummering omdat het in lineaire tijd consequent is (bij discontinuiteit door huwelijk, wordt mannelijketelling voortgezet).

Toevoeging vorige bericht b.
In mijn optiek worden met Familiecode+Generatiecode alle neven/nichten + broers/zussen getoond (IN VADERLIJKELIJN). De moederlijkelijn heeft een andere familiecode.

Showing all 25 posts

Create a free account or login to participate in this discussion