• Join - It's Free

De gezusters Johanna Maria, Johanna Maria en... Johanna Maria

Started by Fred Bergman 1941 on Friday, April 29, 2011
Problem with this page?

Participants:

Related Projects:

Showing all 15 posts

In menig gezin zal de genealoog kinderen met dezelfde voornamen hebben aangetroffen. Bijna steeds is er dan sprake van het geven van een naam die gelijk is aan die van een overleden broertje of zusje zoals we ook zagen bij Vincent van Gogh.

In januari ontving het BHIC een ‘foutmelding’ betreffende de indices die wel heel bijzonder was. De melder had geconstateerd dat er drie dames met dezelfde naam van dezelfde ouders in de indices werden genoemd en dat er één tweemaal trouwde. Als de geboortedatums van alle drie de dames zouden kloppen, dan zou de in 1903 geboren Johanna Maria wel heel erg jong (in 1912 resp. 1915) in het huwelijk zijn getreden. “Mijn conclusie is dan ook dat er ergens iets rammelt”, luidde de melding.

Maar de aktes van de burgerlijke stand en het bevolkingsregister geven aan dat er geen sprake is van het gebruikelijke geven van dezelfde naam na een overlijden van een eerdergeborene, maar dat hier iets heel ongewoons aan de orde is: drie zusjes met dezelfde naam en dezelfde ouders in hetzelfde gezin.

De eerste Johanna Maria wordt te Oudenbosch geboren op 27 februari 1892 en huwt op 13 mei 1912 te Princenhage met Johannes Verschuren. De tweede Johanna Maria wordt te Oudenbosch geboren op 22 maart 1896 en huwt op 12 april 1915 te Princenhage met Willem Prinse. De derde Johanna Maria wordt te Oudenbosch geboren op 17 september 1903.

Uit de bevolkingsregisters van Oudenbosch blijkt nog dat de oudste en jongste Johanna Maria op 6 september 1911 samen met hun ouders Johannes van Toren en Johanna Maria Heijnen, verhuizen naar Breda. De middelste Johanna Maria heeft het gezin dan inmiddels al verlaten en is op 4 november 1910 te Roosendaal ingeschreven.

REACTIES

Toch maar even een controle vraag: mochten Johannes en Johanna drie van hun kinderen dezelfde naam geven?

Als we naar de huidige wetgeving kijken (Burgerlijk wetboek - boek 1 - personen- en familierecht) dan zien we nergens een verplichting om je kinderen verschillende namen te geven?

Kennelijk is het in ieder geval door de dienstdoende ambtenaar zonder problemen geaccepteerd.

Overigens lijkt het logisch dat de ouders hun kinderen zelf andere roepnamen hebben gegeven, afgeleid van hun doopnamen (Jo, Hanna, Marie en dergelijke). Ook het gebruik van de tweede naam als roepnaam is een bekend gebruik.

Maar intrigerend blijft het zeker ;-)

Drie dezelfde namen heb ik nog niet gezien. Wel twéé dezelfde namen. Hier liep ik in het begin van mijn genealogie hobby tegenaan. Ik had twee Johannessen die vlak na elkaar geboren werden. Ik had bij de vondst van de tweede, bij de eerste Johannes genoteerd dat deze waarschijnlijk overleden was voor de geboorte van de tweede.
Totdat ik zag dat de opa's van de Johannessen beide Johannes heetten. Naar verder onderzoek kwam er inderdaad uit, dat beide vernoemd waren. De één naar de ene grootvader Johannes, de ander naar de andere grootvader Johannes.

twee opa's die allebei Johannes heetten; da's natuurlijk ook een logische verklaring voor dezelfde voornamen (daar had ik zelf niet aan gedacht).

Ik had een paar dagen geleden een soortgelijk probleem. Twee broers, een Johannes Janse en een Hendrik Janse. Ik snapte er eerst niks van, tot ik begreep dat bij huwelijk en geboorte en overlijden later die Hendrik steeds met zijn patroniem geregistreerd stond. M.a.w. er doken plots overal alleen maar Johannessen op, met kinderen die drie maand na mekaar geboren werden bij verschillende moeders. Leg maar uit waarom die tweede broer plots geen Hendrik meer heette. Ik vermoed dat hun vader een imposant figuur moet geweest zijn, en dat iedereen hun kinderen 'die van Johannes' bleef noemen :-)

Ik weet niet hoe het juist zit in Nederland, maar in België kregen kinderen meestal 3 of meer voornamen, en dan was gewoonlijk een van die voornamen de voornaam van de peetvader, een andere voornaam de voornaam van de peetmoeder, en de derde voornaam een voornaam gekozen door de ouders. Bovendien was er ook een hiërarchie in de keuze van peetvader en peetmoeder, die begint met de vader van de vader als peetvader en de moeder van de moeder als peetmoeder voor het eerste kind . de vader van de moeder als peetvader en de moeder van de vader als peetmoeder voor het tweede kind, en dan afwisselend een van de broers en zussen van vader en moeder, meestal volgens ouderdom en een uit elke familie, voor de volgende kinderen. Daardoor kan het meermaals gebeuren dat peetvaders en peetmoeders dezelfde namen gaan hebben en daardoor ook de kinderen zelf. Als dan de ambtenaren van de burgerlijke stand enkel met twee voornamen wil werken om welke reden dan ook, wordt de derde voornaam niet genoteerd, hoewel dat de eigenlijke roepnaam zou kunnen zijn.
Bovendien mag men niet vergeten dat ambtenaren ook maar mensen zijn die vergissingen kunnen maken, en dus per ongeluk of uit verstrooidheid de verkeerde voornamen, namelijk die van een oudere broer of zus, registreren bij de geboorte

Vergeet ook niet het gedrag van geestelijken in de middeleeuwen en later. Vader kwam zijn kind laten dopen en zei dat deze Dirk ging heten. Goed zei de pastoor en doopte hem Theodorus. De roepnamen werden door geestelijken veranderd in de naam van een heilige die er zo dicht mogelijk bijkwam en was er geen heilige in de buurt dan kon je zien gebeuren dat Rijk werd gedoopt als Gregorius !
Koos komt dus niet van Jacobus, maar Jacobus van Koos.

Hi,
Mijn oma's twee Broers heten beiden Jan. Omdat ze een gezin hebben met 11 kinderen, waren de familie namen op en werden ze hergebruikt, tenminste zo verteld mijn oma dat. In het dagelijks leven ging de oudere door het leven als grote jan en de jongste jan als kleine Jan. Hoewel Kleine Jan later groter bleek dan Grote Jan. :-)

Jan de Oudere en Jan de Jongere had véééél voornamer geklonken :-)

Nou het julle my. Moet ek Afrikaans praat of Engels. Dit was nou lekker lees.
In South Africa it is still even today found that two children have the same names- with just a different nickname. Definately in twins. In the early days of SA, It was normal and that is what makes research here so difficult. The other being the trend to call each child by the fathers name, to idintify them better. An example is Johanna Dirkzn Retief, or Johanna Jansz du toit. The Dirkzn/Dirks/Jansz is not part of the name but to identify that child. This was not so easy after all as many cousins married into one "gesin" and their could easy be more than on Maria Johanna, etc. And as George correctly mentioned, Jan den Oude/Oudere etc. Dit is lekker om Nederlands te lees. Het dit laas op Universiteit, 40 jaar gelede gelees.

Hey Judith, Keep writing in Afrikaans! :-)
Ik moest op een Vlaamse lagere school in Brussel Zuidafrikaanse liedjes leren (Bobbejaan klim die berg, en dat soort dingen). Ik vraag me trouwens af of dat op Nederlandse scholen ook zo was? In Vlaanderen is de culturele band met Zuid-Afrika steeds behoorlijk nauw geweest (hoewel dat natuurlijk meteen ook een politiek gevoelig punt was ;-) ).

Lang geleden werkte ik op een afdeling Burgerzaken daar hadden we de volgende bijzondere situatie: twee neven geboren op dezelfde dag, de vaders (broers) besloten ze dezelfde voornamen te geven. Een van de twee raakt aan lager wal, registratie in het politieregister, signalering (schuld aan staat). Ik heb de 'goede' neef een aantal keer aan het loket gehad, iedere keer leverde dit problemen op. Nog meer omdat de andere neef van dit gegeven misbruik maakte. Dezelde voornamen en achternaam kan heel vervelend zijn. Niet alleen voor ons (amateur) genealogen.

Misbruik van voornamen kennen we ook in onze familie. Mijn grootvader van moederskant heette Johannes Jacobus en was na scheiding en afgescheiden van zijn kinderen tamelijk alleen door het leven gegaan. Hij had een veel jonger broertje Jacobus Johannes en toen hij -dankzij Drees- van z'n AOW'tje kon gaan genieten, bood die benjamin aan zijn portefeuille wel te zullen beheren. Ook de ABN-Amro, waarschijnlijk toen nog alleen AmRo of gewoon Rotterdamsche Bank, merkte niks aan het loketje als er weer liquiditeiten werden opgenomen. Maar uiteindelijk stierf mijn opa in het ouwe-mannen-zeemans-huis in Rotterdam en had niets om na te laten..... en dat in ruil voor af en toe een dikke sigaar uit eigen doos.

Dankie George,
Ja ek dink Afrikaans en Vlaams is baie na aan mekaar. Bobbejaan klim die Berg is 'n tradisionele Afrikaanse Volkslied. Baie gewild. Dit sal nogal goed wees om te weet of die Nederlandse kindertjies ook die liedjies leer. Ons hier in SA, moes toenterjare toe ek studeer het, Nederlands as vak neem op Universiteit as ons Afrikaans studeer. Kan jy dit glo. Dit is so lekker om julle briewe te lees.
Lekker dag,
Judi

Ik herinner me Sarij Marijs, is dat een Zuid Afrikaans liedje ?

Mamma, 'k wil a man he,
Wat voor man, me lieve kind?
Wil je dan een Franse man?
Neeh, mamma, nee!

'n Franse man, die wil ik nie!
Voulez-vous versta ik nie
Gun me dat plesier,
Met die Boere-jongens hier!

etcetera.....

Je kon eindeloos doorgaan met dit liedje, want geen enkele nationaliteit was goed genoeg voor deze Afrikaanse dochter, die liever thuis bleef dan naar Europa te moeten.

Ai dit is lekker. Dit is waar, geen ander een as 'n boerseun van hier.
Ek kan nie glo dat julle al die lekker herinnering ken nie.
Baie van die liedjies word nog vandag deuer jong sangers opgeneem en voor groot gehore en by groot konserte gesing.
Dankie dat julle jul verwerkings met my deel. Ons klopm hier geniet dit vreeslik baie.
Judi

Ook in de twintigste eeuw kwamen er dubbele namen voor. De oorzaak kwam door het vernoemen van familieleden.
Als opa van vaders kant Simon heet en vader ook dan werd de naam voor de oudste geboren zoon Simon en de derde goboren zoon ook Simon. Ik weet nog van een gezin waar de oudste zoon Groot Siem werd genoemd en de derde geboren zoon Klein Siem.(dat waren dan de roepnamen)
Als de naam van moeders vader ook Simon was dan werd de vierde goboren zoon ook Simon genoemd.

Showing all 15 posts

Create a free account or login to participate in this discussion